جستجو...

انواع فوم پلی یورتان

فوم پلی یورتان

زمان مطالعه 1 دقیقه

انواع فوم پلی یورتان

به طور کلی انواع فوم پلی یورتان به 3 گروه اصلی تقسیم بندی میشوند و شامل فوم های نرم، نیمه نرم و سخت هستند.

🔶 فوم نرم 🔶

آن دسته از فوم هایی که دارای سول های باز هشتند و دانسیته آنها تقریبا 93 بر 3 اینچ است به عنوان فوم نرم پلی یورتان شناخته می شوند. این نوع فوم ها به دلیل اینکه دارای سلول های باز هستند هوا به راحتی از داخل آنها عبور می کند و همچنین به دلیل خواص فیزیکی و مکانیکی که دارند، استحکام کششی و طول بیشتری از خود نشان می دهند. فوم های نرم به دلیل اینکه خاصیت بالایی در جذب صوت دارند و همچنین ضریب هدایت حرارتی پایینی که دارند مقاومت بسیار بالایی در برابر بیشتر حلال ها دارند.

این دسته از فوم ها در صورتی که در معرض نورخورشید قرار گیرند به سرعت تغییر رنگ می دهند. همچنین در صورتی که این نوع فوم ها در معرض اسیدها و بازهای قوی قرار گیرند دیگر استقامت و دوام کافی را نخواهند داشت و این به دلیل خاصیت این نوع از فوم هاست.

🔶 فوم های نیمه سخت 🔶

فوم‌های نیمه سخت، مشابه فوم های نرم هستند و هنگامی که در فرمولاسیون آنها تغییری ایجاد شود تاثیرات قابل توجهی در سختی و دیگر خواص ایجاد می شود. از مزایای آن‌ها می‌توان گفت که به راحتی آب را به خود جذب می کنند اما فاقد جذب رطوبت هوا هستند.

🔶 فوم های سخت پلی یورتان 🔶

فوم سخت پلی یورتان نوعی فوم است که از سال 1940 در ساخت مصالح پیش ساخته ای مانند ساندویچ پانل مورد استفاده قرار می گرفت. در سال 1960 مصرف فوم های سخت پلی یورتان بر اثر دو عامل افزایش یافت که در ادامه به این دو مورد اشاره خواهیم داشت.

استفاده از مونو فلوئومتری که به عنوان عاملی برای پف کردن است.

MDI پلیمری که با توجه به خواصی که دارد موجب ساده تر شدن فرایند شده است.

یکی از نکاتی که در مورد فوم های سخت پلی یورتان اهمیت دارد این است که میزان ضریب هدایت حرارتی فوم سخت پلی یورتان از سایر فوم ها کمتر است و این یکی از مزایایی است که باعث شده بیشتر برای عایق بندی از فوم سخت پلی یورتان استفاده شود.

💠 مشخصات هر یک از انواع فوم پلی یورتان 💠

⬇️ مشخصات فوم پلی‌ یورتان نرم ⬇️

فوم پلی‌یورتان نرم به دلیل داشتن ساختاری با سلول‌های باز و جریان هوا در این سلول‌ها، قابلیت انعطاف پذیری و استحکام کششی بالایی را دارا می‌باشد و بدین سبب در تولید انواع مبلمان، تشک و صندلی خودرو کاربرد دارد.

این نوع فوم در مقابل حلال‌های مختلف مقاوم بوده، دارای ضریب هدایت حرارت پایین و خواص جذب صوت خوبی می‌باشد. فوم‌های پلی یورتان نرم در اثر قرارگیری در معرض اشعه ماوراء بنفش به سرعت رنگ خود را از دست می‌دهند. همچنین این فوم­ها در برابر اسیدها و بازهاي قوي مقاومت ضعیفي دارند.

⬇️ مشخصات فوم پلی‌ یورتان نیمه نرم ⬇️

از ترکیب مناسب پلی‌استر و ایزوسیانات‌ها فوم‌های نیمه نرم قابل ساخت می‌باشند. با تغییر در فرمولاسیون این مواد امکان تغییر خواص این نوع فوم وجود دارد.

⬇️ مشخصات فوم پلی‌ یورتان سخت ⬇️

فوم‌ پلی‌یورتان سخت دارای ساختار سلولی بسته و ضریب هدایت حرارتی پایینی نسبت به سایر فوم‌ها می‌باشد و به عنوان عایق در ساختارهای ساندویچ مانند به‌کار می‌رود. ضخامت فوم پلی یورتان مصرفی (S) در تولید ساندویچ پانل وابسته به اختلاف دمای محیط داخل و خارج، میزان انتقال دما (Q) و ضریب هدایت حرارتی می‌باشد.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.