جستجو...

آشنایی با فوم پلی یورتان

فوم پلی یورتان

زمان مطالعه 1 دقیقه

آشنایی با فوم پلی یورتان
فوم پلی یورتان چیست؟

مواد پلیمری که شامل فاز جامد و گاز می‌باشند فوم‌های پلاستیکی یا فوم‌های پلیمری نامیده می‌شوند که به دو دسته‌ی فوم‌های ترموپلاستیک و ترموست تقسیم می‌گردند.

پلی‌یورتان‌ها از پیوند‌های یورتان –NH-C(=O)-O- تشکیل می‌شوند. این پیوند توسط واکنش گروه‌های آلی ایزوسیانات با گروه‌های هیدروکسیل ایجاد می‌گردد اما گروه‌های دیگر مثل اتر، استر، آمید و … نیز ممکن است در مولکول پلیمری حاضر باشد.

پلی یورتان تحت عنوان PUR و فوم‌ پلی یورتان به عنوان فوم PUR شناخته می‌شود. این فوم‌ها به سه دسته‌ی مختلف فوم پلی یورتان سخت، نرم و نیمه نرم تقسیم می‌گردند. در ادامه به معرفی اجمالی هر یک می‌پردازیم. در این مطالعه تمرکز بر خواص فوم پلی یورتان سخت می‌باشد.

روش ساخت فوم پلی یورتان چگونه است؟

فوم پلی یورتان سخت در اثر واکنش چند جزء مختلف تشکیل می‌شود که عبارتند از:

. ایزوسیانات
. پلی ال
. کاتالیست
. عامل حجم دهنده
. هوا


ترکیبی از مواد مذکورِ در حال واکنش، به وسیلۀ نازل بر روی ورق زیرین پانل پاشیده می‌شود. پس از افزایش حجم، فوم پلی یورتان سخت به ورق رو اتصال پیدا کرده و با گذر از بخش پرس، ساختار سه لایۀ ساندویچ پانل تشکیل می‌گردد. در مرحلۀ بعد، ساندویچ پانل تشکیل شده جهت برش به بخش اره منتقل می‌گردد و متناسب با نیاز و درخواست مشتری قابل ارائه می­باشد.

خط پیوسته (continuous) پارسین با طول بلت 33 متر این امکان را فراهم می کند که با برش ساندویچ پانل­هایی تا طول 15 متر بر اساس نقشه های مشتری و امکان حمل غیر ترافیکی بار هزینه حمل را بهینه نماید که این امر موجب کاهش قیمت تمام شده ساندویچ پانل برای مشتریان می­شود.

در انتهای فرآیند تولید، پیش از بسته بندی و بارگیری پانل‌ها جهت حفظ کیفیت فوم ساندویچ پانل و جلوگیری از جمع شدگی و کاهش ضخامت آن، با استفاده از فرآیند خنک سازی دمای محصول را به دمای محیط نزدیک نموده تا از فرورفتگی و کاهش کیفیت فوم تولیدی جلوگیری شود.

اسپری فوم پلی یورتان چیست؟

فوم پلی یورتان سخت علاوه بر استفاده به شکل ساندویچ پانل در دیوار، سقف و کف سازه‌های مختلف، می‌تواند به صورت پاششی و تزریقی جهت عایق بندی بخش‌های مختلف ساختمان نیز به کار رود. فوم پلی یورتان سخت طی واکنش پلی ال و ایزوسیانات تشکیل می‌شود که این فوم قابلیت اسپری شدن بر روی سطوح و یا منافذ مورد نظر را دارد. پس از اسپری کردن مواد فوم در عرض چند دقیقه فوم پلی یورتان سخت تشکیل می‌‌گردد و عایق بندی سازه تکمیل می‌شود.

اسپری فوم پلی یورتان علاوه بر اینکه می‌تواند به صورت مستقل بر روی دیوار یا سقف پوشش عایق را ایجاد نماید، در حین اجرا و نصب ساندویچ پانل نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

به این ترتیب که در زوایای کار یا در صورت وجود فاصله میان فاق و زبانه ساندویچ پانل، از اسپری فوم برای نهایی کردن عایق بندی استفاده می‌شود. به کارگیری اسپری فوم پلی یورتان می‌بایست توسط تیم نصب با تجربه و آموزش‌دیده و با رعایت استانداردهای لازم صورت پذیرد تا بهترین نتیجه حاصل شود.

لازم به ذکر است که سرعت پاشش و تزریق، دمای سطح مورد نظر، کنترل فشار و ضخامت لایۀ فوم تشکیل شده از فاکتورهای مهم در اجرا محسوب می‌شود.

♦️ خصوصیات فیزیکی و شیمیایی پلی یورتان ♦️

پلی اورتان ها ،اغلب یک انتخاب برتر نسبت به پلاستیک ، لاستیک و فولاد هستند ، زیرا می توانند ویژگی های هر سه را در خود جای دهند.پلی اورتان ماده منحصر به فردی است که خاصیت ارتجاعی لاستیک همراه با مقاومت و دوام فلز را ارائه می دهد.پلی اورتان ماده ای انعطاف پذیر و بادوام است.ظرفیت تحمل بار پلی یورتان از هر لاستیک معمولی بیشتر است.خصوصیات پلی اورتان ها به شیوه تولید آنها بسیار بستگی دارد.به عبارتی دیگر ، خصوصیات فیزیکی و همچنین ساختار شیمیایی یک پلی اورتان به ساختار واکنش دهنده های اصلی آن بستگی دارد.پلی یورتان ها می توانند برای مقاومت در برابر مواد شیمیایی ، آب ، برش و پارگی ، ضربه ، گرما و سرما و بسیاری از عناصر دیگر که باعث ساییدگی زودرس قطعات سنتی و در نهایت خراب شدن می شوند ، تنظیم شوند.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.